Nerd Herd Röportaj: İdris ÇELİK - Türkiye'de Oyun Programcısı Olmak


TÜRKİYE’DE OYUN PROGRAMCISI OLMAK

-Merhaba, öncelikle sizi tanımayan arkadaşlara kendinizi kısaca tanıtır mısınız?

*-1981 yılında İstanbul'da doğdum. Lise eğitimimi tamamladıktan sonra en sevdiğim iş yani oyun programlamayı öğrenmek için iş hayatına atıldım. İlk başarılı projem Video Britannica Eğitim CD'lerinin programlanması oldu. daha sonra Lanetin Hikayesi adlı video oyununu çıkarttım. Aynı zamanda Kanal Türk TV'de kurgu sorumlusu olarak görev aldım. Hafta sonları ise "Yapay Zeka" adlı Oyun programlama konulu tv programının yapım ve sunuculuğunu yaptım. Şuanda kendi şirketimde yeni oyun projeleri geliştirmekle beraber çeşitli bilişim hizmetleri ve özel oyun geliştirme dersleri veriyorum.



-Oyun programlamaya merakınız nasıl gelişti?

Ortaokul zamanında super vision'um vardı o zamanlar oyun resimleri çizer hep kendi oyunumu yapmayı hayal ederdim.

-Çevrenizden ve ailenizden nasıl tepkiler aldınız bu konuda?

Ortaokul döneminde yani ilk eğilimlerim esnasında ailem böyle bir meslek dalı olabileceğini bile bilmiyorlardı. O yüzden ilk başta tedirgin ve kuşkuyla yaklaşmışlardı.

-Herkes sizi Lanetin Hikayesi isimli oyunla tanıdı, oyun çok eleştiri aldı, cesurca bir girişimdi, aldığınız eleştiriler sizi ne yönde etkiledi?

Eleştiriler daha çok Capcom ile benim karşılaştırılmam gibiydi. Dikkate aldığım yönler de oldu, komik gelebilecek eleştiriler de aldım fakat lh1'in tamamı emek harcanarak yapıldı hazır bir engine kullanılmadı kendi grafik motorumu kendim geliştirdim. Oyun tamamen visual basic kodu ile yazıldı. Önemli olan böyle bir yapımı yapmak ve çıkarmaktı. Teknoloji, imkanlar ve zamanı daha verimli kullanacağımız zamanlar da geldiğinde daha mükemmelini yapabilmek adına kendi elimden geleni o zamanki şartlara göre yapmaya çalıştım.


-Şimdi Lanetin Hikayesi 2 isimli oyunun demosunu yayınladınız, oyun hakkında biraz bilgi verebilir misiniz? 1. oyundan tamamen bağımsız yepyeni bir konu mu olacak, oyunun hikayesi nedir?

Lanetin Hikayesi 1 aslında psikolojik gerilim tarzında düşünülmüştü ama daha sonra silahlar ve en sonunda zombiler eklendi ve doğal olarak resident evil'a benzetildi. Aslında benim yapmak istediğim silahlı bir aksiyon oyunundan ziyade psikolojik gerilim tarzı bir oyun geliştirmekti. Şimdi LH2 aslına dönmüş oldu.

-Oyundaki şiddet içeriği +18 sınırında olacak ve demodan anladığımız kadarıyla ortalık kan gölü olacak. Oyun abartılı kan görüntüleri konusunda eleştiri alabilir mi?

Hayır bilakis az bile bulundu, daha öncekilerde piyasaya çıkma ve son kullanıcıdan gelir beklentisi olduğundan bazı yasal kurallara uymak zorundaydım fakat bu seferki LH2 serisinde son kullanıcıdan herhangi bir ücret beklentim yok dolayısıyla oyun cd olarak da çıkmayacak ve sansür gibi bir terim benim için anlamını kaybetmiş olacak. Bu yüzden olabildiğince cesur davranmaya çalışıyorum. Demo versiyonunda zaman kısıtlı olduğu için aklımdakilerin sadece bir yansımasını yapabildim. Gerçekte olay daha farklı yerlere çekilecek. Sadece tekdüze eline silah al ve önüne geleni yok et mantığında bir oyun olmayacak.

-Yapay zeka ve oynanabilirlik konusunda oyun ne durumda? Online modda oynama imkanı olacak mı?

Yapay zeka dediklerinde daha doğrusu ben bir oyuncu iken aklıma türlü türlü hayaller gelirdi ama şimdi hatırlıyorum da bir game developer’in bir sözü vardı: “Yapay zekayı 1-1 uygulamaya kalksak oyun hiçbir zaman bitmezdi” diye. Evet Yapay Zekasal bir problemimiz yok, istesek sizin hareketinize göre onunda plan kurma yetisi veya 2.oyunda sizin hamlelerinize göre farklı bir oyun açılması da mümkünüdür. Ama şimdilik biz demo da sadece sizi öldürmeye çalışan basit canavarlar yapmayı uygun gördük. Ayrıca online modda bana haklı olarak bazı sorular geliyor, ama akıllarda canlandığı gibi herkes kasabada öyle avare avare dolaşmayacak. Çok daha farklı bugüne kadar denenmemiş bir sistem yapıyorum. Evet bu çok iddialı ama tek problem zaman.

-Minimum sistem gereksinimleri neler?

Şimdilik demoda 1 gb bellek ve 256 mb ekran kartı ama tam sürümde bu biraz artacak gibi :D


-Bir diğer oyun projenizden bahsedelim, Türk Dövüş Turnuvası – Online. Türk oyun tarihinde ilk 3 boyutlu dövüş oyunu ve üstelik online. Oyun fikri ve oluşturma süreci hakkında bilgi verebilir misiniz?

Sitemde de yazmıştım bir ara TDT'nin çıkış hikâyesi bazıları baya gülmüşlerdi ama gerçek gerçektir. Böyle bir planım yoktu, evde ps3'ümde Tekken oynuyordum sonra acaba ben de yapabilir miyim dedim. 1-2 deneme sonra proje büyümeye başladı; yok combolar, yok tutmalar derken bir bakmışız bir dövüş oyunu iskeleti çıktı karşımıza. TDT 3 adet beta demo versiyonla geldi ve uzun süredir de güncellenmedi. Bize yeterince hata bildirimi geldiğinde artık tdt'nin isteğe göre gerçek halini vermiştik. Oyun sanıyorum 3 ay sonra bitmiş olacak. Demoda görmüş olduğunuzla tam sürüm TDT arasında neredeyse hiçbir benzerlik olamayacak. Bu benim metodumdur. Önce bir iskelet veririm sonra da alakasız bambaşka bir yapım çıkarırım. Artık beni takip edenler bu huyumu ezberledi ve sanıyorum ki bu onların da hoşuna gidiyor.

- Hangi dil ile yazıldı, grafikler ve müzikler nasıl hazırlandı?

Java ile yazıldı, 3dsmax ve olmazsa olmaz photoshop tabiki :D

-Oyun şuan Beta aşamasında, tam sürüm ne zaman çıkacak?

TDT 2 ay önce çıktı Lh2 ise 1 sonra.

-Peki beta sürümden farklı olarak ne gibi ilaveler olacak? İpucu verebilir misiniz?

Oyun sistemi, Menüler, Puanlama, Hareket sistemi vs...

-Ücretsiz sunulan bu oyunda paralı Premium üyelik benzeri bir sistem geliştirecek misiniz?

Son kullanıcıdan ne olursa olsun para almayı düşünmüyorum.

-Türkiye’de bir oyun programcısının en büyük sıkıntısı nedir?

1-Böyle bir sektör yok (yani işsizsiniz )

2-Yaptığınız oyunu cd olarak piyasaya sürecekseniz para kazanmayı hayal bile etmeyin (Kopya CD'ler)

3-Sinirleriniz çok sağlam olmalı çünkü oyununuzu 10 yaş altı kullanıcılarda oynuyor ve sizi tutup capcom, namco veya konami firmaları ile karşılaştırabilirler.

-Maddi sıkıntıları aşabilmenin bir yolu var mı peki?

Ek bir iş veya geliriniz olmalı ya da sponsor veya bedava çalışacak bir takım :D

-Türkiye’de son yıllarda oyun yapımı konusundaki gelişmeler hakkında neler düşünüyorsunuz?

Evet herkes bir şeyler yapmaya çalışıyor ve yapılmış şeyler de hak ettiği değeri bulamıyor. Umarım ilerde bu iş de web tasarımı gibi ayağa düşmez.

-Dünya’da oyun yapımı piyasası nereye doğru gidiyor? Genel olarak online oyunlara doğru bir yönelme olduğunu söyleyebilir miyiz?

Elbette online oyunlar geleceğin oyun mimarisi olarak karşımıza çıkacaktır. Zamanla internet hızındaki artış ve ücret düşüşü ile bu işin hızlanacağını düşünüyorum.

-Sizin sanırım oyun yapımıyla ilgili istanbul’da bir kurs merkeziniz var, kurslarınız hakkında detaylı bilgi verebilir misiniz?

Şimdilik sadece oyun programlama dersleri veriyorum sınıf 5 kişilik 3 ay 72 saat sürüyor ve hafta sonları böyle bir hizmet verebiliyorum. Plan 3d modellemeden başlayıp programlama ve oyun geliştirme olarak gidiyor. 3 ay sonunda kişiye kendi canının istediği oyunu geliştirebilme garantisi veriyorum.

-Oyun yapımı hakkında bir kitap çıkarmayı düşünüyor musunuz?

Hayır, ama bazen www.playstati10.com sitesinde dersler veriyorum. Özellikle kendi yazdığım 2d oyun motoru olan Hayal Platformu SDK ile ilgili oldukça fazla örnek var. Visual Basic dilini bilenler bence kaçırmamalı.

-Size ulaşmak ve projelerinizi takip etmek isteyen okurlarımız ne yapmalı?

Ekleyen herkesi kabul ediyorum, seviyeli ve yapıcı her türlü fikir ve eleştiriye açığım. ido555@hotmail.com benim msn adresim. Ayrıca www.playstati10.com magazin sitem.

-Son olarak oyun programlamaya meraklı okurlarımıza ne gibi önerileriniz olacak?

Eğer kendi başınıza bir oyun yapacaksanız 3d bir programı öğrenin ve bir programlama dili ile başlayın. Hiçbir dil bilmiyorsanız direkt c++ ile başlayın. Yok VB tabanınız var ise C# tam size göre. Böylece zamanla grafik api’leri, ses çalma, video derken directX sdk'ya geçtinizmi zaten siz bir oyun programcısısınız..

-Bize vakit ayırdığınız için Nerd Herd adına teşekkür ederim.

Rica ederim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder